YOU ARE MY TV NO REMOTE CONTROL

YOU ARE MY TV NO REMOTE CONTROL

Tuesday, November 1, 2011

Kentang Masak Kicap

Saya nak share resepi masakan lagi. Kali ni kentang masak kicap plak. Recepi maksu saya. Dulu masa belajar dekat UiTM dengan diala tempat saya menumpang kasih sebab belajar kat Shah Alam. Famili jauh di Seberang Jaya...cehh takdela jauh sgt pun. So bleh dikatakan tiap2 minggu saya akan bertenggek dekat umah dia memandangkan saya rapat dengan anak2 dia a.k.a sepupu sepapat yang ada 3 org. Anak dia semua popuan,umur plak ada yg sebaya & tak jauh beza pun dengan yg sulung & yg bongsu.

Jadinya bila dah selalu melepak dekat umah dia, saya rajin jugakla tolong dia di dapur. Yerla kalau menumpang kita watla cara menumpang kan. Kalau boleh jgnla susahkan org, even saya ni tetamu tapi anak menakan ja pun..hehehehheh..Maksu saya kalau masak memang sedap. Mak saya pun masak sedap cuma bezanya, mak saya ni tak suka kalau org kacau dia kat dapur. Dia cakap nanti taste tak samala....taste larila...& macam2 lagila ayat dari mulut dia. Last2 dia cakap...'min..hang pi kemas umah la'..saya plak memang malaih nak mengemas...tapi tu dulu ek....ahaks...

Ok berbalik pada ceta maksu saya. So antara masakan dia yang paling saya suka adalah Kambing Masak Merah, Lidah masak kicap(ha ni my pakcik kidir tak suka..hihihi) & Kentang Masak Kicap. Bila dah tolong dia kat dapur tu saya pun belajarla sedikit sebanyak. Mengenangkan ilmu memasak ni penting di kemudian hari kan!!!!Lagipun dengan cara 'menge'post kannya di blog sekurang2 nya takdela hilang resepi tu even saya ada buku masakan saya sendri tapi cara tu kurang efektif. Takut la suatu masa nanti hilang ke?dicuri ke?terbuang ke?terbagi kat org ke?& etc...

Resepi ni jugak antara masakan yang saya suka masak sebab senang dimasak & antara fav budak2 umah saya jugakla. Asyik fav budak2 umah jakan???hahahha..bila plak fav my sayang???yg tu nanti saya post resepi fav dia plak...okla jom tgk bahan2nya & cara2 membuatnya:

Bahan-bahannya:
(untuk dimakan oleh 6-8 org)

1. Kentang 3 ketul
2. Serbuk lada hitam
3. Bawang besar 2 ulas
4. Bawang merah 2 ulas
5. Bawang putih seulas
6. Kicap manis cap kipas

Cara-cara membuatnya:

1. Tumiskan bawang merah & bawang putih sehingga kekuningan
2. Masukkan air masak dalam 2 cawan kecil
3. Masukkan kentang yang telah dipotong kecil2
4. Masukkan kicap manis (tuang secukupnya,lagi banyak lagi sedap)
5. Masukkan bawang besar & serbuk lada hitam
6. Biar sampai pecah minyak
7. Siap untuk dihidang.

Haaa..senang kan masaknya. Senang & sedap. Yum2...

No comments:

Post a Comment