YOU ARE MY TV NO REMOTE CONTROL

YOU ARE MY TV NO REMOTE CONTROL

Wednesday, August 8, 2012

NIKMAT YANG KAU BERIKAN

Nikmat tuhan bagi ada pelbagai. Kadang kita nampak,kadang kita tak nampak. Kadang kita sedar dan adakala tidak disedari. Sedarkah kita nikmat dapat menghirup udara yang nyaman itu adalah pemberian dari Yang Maha Esa??? Ya, aku sedar itu. Tubuh badan ku sihat pun dari pemberianNya juga. Banyak lagi kalau nak dinukilkan di sini tapi cukuplah kita menjadi manusia yang paling bersyukur dengan apa yang ada. Tamak haloba hanyalah bisikan syaitan.

Menjadi kaya atau diberikan rezeki yang lebih adalah satu kelebihan yang Dia juga berikan. Perlukah aku cemburu pada insan-insan terpilih ini??? Ya, aku cemburu. Tapi cemburu aku ada batasnya. Namun, selalu aku berfikir dan tertanya kenapa manusia sanggup menjadi kaya atas derita manusia lain. Apakah itu satu usaha? Padaku, itu usaha yang tidak diberkati. Menganiaya manusia yang lain. Menindas manusia yang lain. Perlukah dilakukan semua itu atas tiket untuk kekayaan?? Haishhhh, manusia akhir zaman.

Biarlah aku hidup besederhana. Menjadi kaya bukan pilihan utama. Aku hanya ingin menjadi insan yang terbaik untuk Allah, ibu dah ayah ku, diriku dan orang-orang yang aku kasihi. Semoga jalan itu ada dan tidak berliku.

Dalam kekelutan rupanya masih ada kenikmatan. Ku akui, hidup umpama roda yang berputar. Ada masa di atas, ada masa di bawah. Tapi tuhan tidak kejam. Hanya manusia yang kejam. Tuhan tidak akan menzalimi hambaNya. Hanya sesama manusia yang menzalimi manusia lain. Walau diberi akal untuk berfikir tapi apabila berfikir berlandaskan nafsu makanya hancur la manusia itu. Sayang seribu kali sayang. Jadi mana bezanya kita dengan binatang???

Ya Allah, jauhkanlah dan peliharalah aku dari manusia sebegitu.Amiinn.

No comments:

Post a Comment